Můj dědeček Hanuš 

Mého dědečka Hanuše Epsteina z matčiny strany odvezli v únoru 1945 do terezínského tábora. To mně byly tři roky. Dědeček zázrakem přežil.

(Což se nepodařilo jeho náhodnému mladšímu jmenovci, Hanuši Epsteinovi z Plzně – dočítáme se v databázi obětí holocaustu –, narozenému 20. března 1924; v roce 1934 žadateli o cestovní doklady do všech evropských zemí mimo SSSR, jak o to „s veškerou úctou“ dopsal na policejní ředitelství jeho otec; 31. března 1939 neúspěšnému žadateli o „laskavé prodloužení“ prošlého
cestovního pasu pro Velkou Británii z důvodů studijních; 22. ledna 1942 transportem S, č. 211, dopravenému do Terezína; 6. září 1943 transportem Dm, č. 4195, z Terezína do Osvětimi. Zahynul.)

Je těžké docenit, jaký na mne měl dědeček Hanuš vliv, když se vrátil z lágru. Hanuš byl hudebník, dirigent, i když se hudbou přímo neživil. Naučil mě hrát na klavír.

Od malička mě brali na koncerty a do opery, nikdy nezapomenu, jak mě na ně Hanuš připravoval. Měl doma partitury prakticky celého tehdy hraného repertoáru, pevně věřil, že k hudebnímu zážitku je nutné předem vědět, co posluchače čeká.

Mám nás oba dva před očima dodnes: seděli jsme vedle sebe na lavici u klavíru, moje dětské nohy nedosahovaly na zem. Hanuš mně přehrával z partitury skladby, které byly na programu, a vše k tomu vysvětloval. Nerozuměl jsem prakticky ničemu z toho, co říkal, to ale nevadilo, přišel jsem na to mnohem později. Anebo možná, že ještě ne úplně…

Petr Kotík (1942), flétnista, komponista, ředitel festivalu avantgardní, experimentální, “riskantní” hudby Ostravské dny, letos od 24. 8. do 2. 9. 2023.