Na téma Srpen 68

V samizdatově šířeném rukopisu Petra Pitharta Osmašedesátý (knižně editován v exilových nakladatelstvích v letech 1980 a 1987, poté dvakrát  doma, naposled 2019 v komentovaném vydání nakladatelství Academia) figuruje samozřejmě 21. srpen 1968 jako významné záchytné datum. V Osmašedesátém čteme i o okolnostech následujících srpnových dnů, mj. po návratu tehdejších politických lídrů, s Dubčekem a prezidentem Svobodou v čele, z Moskvy, kde podepsali kapitulantský tzv. moskevský protokol: “Lidé se s postojem politiků smířili také proto, že ti jim dali ještě naději. V tomto podmíněném vzájemném důvěřování své občany vyzvali, aby smazali tisíce protisovětských nápisů na městských zdech. Četl jsem tenkrát v novinách, jak že je dojemné, kterak nekonformní, dlouhovlasá pražská mládež, ruku v ruce s příslušníky Veřejné bezpečnosti, ukázněně plní tuto výzvu – čímž ovšem maže autentické stopy, výsledky jediného opravdu demokratického referenda za posledního čtvrtstoletí.”  

“Nevím, co na tom bylo dojemného,” ptal se PP tehdy, a vrací se k této nikoli nevýznamné, neboť příznačné epizodě také nyní, mj. v souvislosti s filmem Jiřího Mádla Vlny, věnovaném odporu proti srpnové invazi ze strany tehdejších redaktorů Československého rozhlasu: k dispozici zde,pod titulem Vlny emocí a jejich “kulisy”, v textu, který do knihovny Knihovny Petra Pitharta přidáváme nejnověji.

Na stejné téma přikládáme text Martina Bútory, častého autora a blízkého Knihovny PP.  Text aktuální mj. tím, že projektuje připomínku Augusta/Srpna 68 i do současné  společensko-politické situace na Slovensku. Byl zveřejněn 21. srpna t. r. v bratislavském Denníku N, neuvedeně s fotografií Antonína E. Nového, váženého spolupracovníka dosavadních publikací s účastí Knihovny PP, v roce 1968 fotoreportéra ČTK, v té době rovněž autora známých fotografií studentské delegace u A. Dubčeka, vedené Petrem Pithartem – jak to Nový svými fotografiemi dokumentoval ve sborníku k Pithartovým osmdesátinám, mezi nimiž ani fotka z 21. srpna před budovou Čs. rozhlasu nechyběla; motivicky a již “ikonicky” byla použita také na obálce Osmašedesátého, z řady Pithartových spisů vydávaných nakladatelstvím Academia…. Text Martina Bútory z Denníku N  publikujeme s laskavým svolením autora ke čtení zde, pod titulem Stalo sa 21. augusta.

21. srpna 1968 v Praze před rozhlasem – foto Antonín Erich Nový